Nový zákon o kybernetické bezpečnosti nabyl účinnosti. Dotkne se i vaší společnosti?
Dne 1. listopadu 2025 nabyl účinnosti nový zákon o kybernetické bezpečnosti, který do českého právního řádu implementuje evropskou směrnici NIS2. Tento právní předpis zásadně rozšiřuje okruh regulovaných subjektů. Subjekty spadající pod regulaci jsou rozděleny do dvou kategorií – režimu nižších a vyšších povinností.
Nová legislativa je důležitá nejen z hlediska „papírového“ splnění legislativních povinností, ale především jako klíčový nástroj skutečné prevence kybernetických útoků. Tyto útoky představují vážnou hrozbu pro fungování podniků, mohou způsobit ztrátu dat, finanční škody i poškození reputace.
Zákon doprovází soubor prováděcích právních předpisů. Klíčová je vyhláška o regulovaných službách, která detailně vymezuje konkrétní služby a odvětví, na něž se nová právní úprava vztahuje a také vyhlášky specifikující bezpečnostní opatření v režimu nižších a vyšších povinností.
Pro ohlášení regulované služby a získání relevantních informací zřídil Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) specializovaný elektronický portál.
Jaké kroky je tedy nutné provést?
- Na základě vyhlášky o regulovaných službách určit, zdali Vaše společnost spadá pod tuto regulaci. Roli hraje také velikost podniku, přičemž je třeba zohlednit také partnerské a propojené podniky.
- Pokud Vaše společnost spadá dle bodu 1 pod novou regulaci, je nutné ohlásit regulovanou službu nejpozději do60 dnů ode dne, kdy ke splnění podmínek došlo, ohlášení se provádí skrze formulář na portálu NÚKIB.
- V případě, že jsou splněny podmínky, rozhodne úřad o registraci regulované služby.
- Po doručení rozhodnutí o registraci musí společnost do 30 dnů nahlásit kontaktní údaje v případě, že tak již neučinila při ohlášení regulované služby dle bodu 2.
- Nejpozději do jednoho roku od doručení rozhodnutí o registraci je Vaše společnost povinna začít hlásit kybernetické bezpečnostní incidenty a také zavést bezpečnostní opatření.
Přehled vybraných povinností v rámci režimů nižších a vyšších povinností:
Režim nižších povinností
- Společnost zavede a provádí bezpečnostní opatření, která jsou přiměřená bezpečnostním potřebám.
- Společnost provede a dokumentuje alespoň jednou ročně aktualizaci přehledu bezpečnostních opatření, včetně vyhodnocení jejich účinnosti.
- Společnost určí osobu pověřenou kybernetickou bezpečností, která absolvuje odborné školení nebo prokáže odbornou znalost v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Režim vyšších povinností
- Společnost určí manažera kybernetické bezpečnosti, který musí prokázat odbornou způsobilost a praxi s řízením kybernetické bezpečnosti po dobu nejméně tří let. Dále je třeba určit i další bezpečnostní role, například auditora kybernetické bezpečnosti.
- Společnost zajistí testování plánů kontinuity činnosti, plánů obnovy a procesů spojených se zvládáním kybernetických bezpečnostních incidentů.
- Společnost zajistí provedení auditu kybernetické bezpečnosti, případně penetračních testů.
Naše advokátní kancelář Vám pomůže posoudit, zda se na Vaši společnost nová právní úprava vztahuje. V případě pozitivního závěru zajistíme veškeré následné kroky od registrace až po nastavení procesů v souladu s požadavky zákona.
Nový zákon může dopadnout na překvapivě široké spektrum podniků. Včasné řešení je klíčem k právní jistotě i kybernetické odolnosti.

