Možná se k Vám již doneslo, že od 01.05.2025 je účinná novela zákona o rozhlasových a televizních poplatcích, která se dotkne téměř každého podnikatele, jelikož kromě základní výše poplatků se zcela zásadně mění i mechanismus výpočtu výše poplatků.
Co se změnilo?
- Základní výše poplatků: Měsíční výše rozhlasového poplatku byla zvýšena na 55 korun (doposud činil poplatek 45 Kč) a měsíční výše televizního poplatku vzrostla na 150 korun (doposud činil poplatek 135 Kč). Součet obou poplatků za rok je tedy 2.460 Kč.
- Způsob výpočtu poplatků u podnikatelů: Výše poplatku pro podnikající fyzické a právnické osoby se nově bude vypočítávat podle počtu zaměstnanců, namísto stávajícího počtu přijímačů, a bude tvořit několikanásobek základního měsíčního poplatku; např. zaměstnavatel s 25 až 49 zaměstnanci bude platit pětinásobek poplatku, zatímco zaměstnavatel se 100 až 199 zaměstnanci bude platit dvacetinásobek poplatku. Tato změna by mohla pozitivně zasáhnout např. hotely či restaurace a další podnikatele, kteří mají vysoký počet přijímačů, ale relativně malý počet zaměstnanců. Počítají se všichni zaměstnanci s pracovní smlouvou podle toho, jak velkou část standardního úvazku odpracují, tedy zaměstnanci na poloviční úvazek se budou počítat jako polovina zaměstnance pro potřeby těchto výpočtů. K tomu se však přidává povinnost podnikatelů, kteří v rámci svého podnikání pronajímají vozidla, platit poplatky i za každé vlastněné vozidlo, jehož příslušenstvím je rozhlasový nebo televizní přijímač.
- Osvobození od poplatků: Nově není povinen platit rozhlasový ani televizní poplatek zaměstnavatel, který má méně než 25 zaměstnanců v plném pracovním úvazku, spolky nebo zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením podle § 78 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
Co je třeba nyní udělat?
Jelikož výše popsané změny platí pro podnikatele od 01.07.2025, mají do 30.06.2025 všichni podnikatelé povinnost ohlásit počet zaměstnanců České televizi a Českému rozhlasu; doporučujeme toto provést zasláním formuláře médiím datovou schránkou nebo přes elektronický portál poplatníka. Dále bude potřeba změnit částku, kterou čtvrtletně/půlročně/ročně posíláte jako úhradu příspěvku.
Rádi Vám pomůžeme s komunikací s institucemi, přípravou formulářů a objasněním změn, v případě dotazů se na nás tedy neváhejte obrátit.